omegan.blogg.se

Valerius Hansson och Tom-Olov Ström

Publicerad 2024-05-17 15:00:00 i Segelbåtsfix,

Valerius Hansson och Tom-Olov Ström skojade i sitt seglingsmagasin om framförallt segelbåtstillbehör som tex den plyschinklädda bomlådan i mahogny.  Garanterat raka telltales så att man alltid har rätt skotade segel är inte så dumt heller.
 Men nu slog det mig att det idag närapå är verklighet. Snart hittar vi lattmuffen på gubbdagiset Erlandssons. Vantskruvsskydd hittar vi redan liksom tampskydd och kättingskydd mot nötning. De där lattmuffarna som Valerius Hansson pratar om är inte så långt borta nu.

Från bomlåda till blomlåda som Valerius också skämtar om är inte helt ovanligt idag. Jo det är det som tur är. Men det förekommer faktiskt. 

Skydd av olika slag kan måhända vara bra. Men räcker det inte med alla dessa prylar som man behöver ha? Bergskilarna ska väl ha egna skydd och ligga i skräddarsydda väskor. Jag har till och med sett fodral till rorkult men inte lyckats googla fram en bild på. Det är synd, eller det är tur snarare.

Skydd runt motor, frälsarkrans eller mantåg. Parodiskt blir det, speciellt med frälsarkransen och dess funktion.

 
 
Ja tänka sig vilken tur med det där mantågsskyddet som inte bara skyddar mantågslinan. Det håller ju upp blocket från däcket också för guds skull. För tänk om blocket skulle ligga där och skava mot däcket! Helt genialiskt mantågsskydd alltså. Samtliga artiklar ges med sådant prispåslag att till och med en t-shirtförsäljare på Drottninggatan skulle rodna. Jo jäklar jag hittade en millimeterpedant som hade ordnat med ett rorkultskydd till sist. Se nedan;
(null)
Ja tusan vad det blåste där. Då kan det gå åt ett fodral till pinn.

Örö sanka

Publicerad 2024-05-10 15:00:00 i Kulturhistoria,

Örö Sanka. Höststormar, luriga undervattensgrund och skepp som slås i spillror av bränningarna. Ja långa rev och skarpa klippgrund är inget att leka med i mörker o dimma. Men varför skulle vi närma oss med ett stort skepp i värsta höststormarna när vi istället kan glida förbi där en lugn sommarmorgon.

 

Namnet Örö Sanka, betecknar egentligen endast tre skär med kringliggande grund i områdets nordöstra hörn. Områdets västligaste hörn utgöres av Långbådan, i söder begränsas det av Smällen och Knallarna. Ungefär mitt i detsamma ligger Solrevet, vidsträckt och farligt. Mellan dessa skär, som alla, åtminstone tidvis, ligga under vattnet, utbreder sig en mängd av bådar och grund av olika beskaffenhet. Djupet mellan dessa är här och där ganska stort. Ja det är inte svårt att förstå hur fint sälen trivs härute.

 

Från vilken tid Örö Sanka räknar sitt dåliga rykte är omöjligt att uttala sig om. Säkerligen har den i alla tider gjort sig fruktad av sjöfarande. Möjligen kunde tullverkets strandningsrullar lämna upplysningar därom.

Det finns många berättelser om skepp som gått på grund där. Jag hittade en från Misterhults hembyggdsförening som ska få vara med här.År 1859 inträffade ett större skeppsbrott. Då grundstötte vid de förut omnämnda Knallarna den tyska postångaren Nagler, som trafikerade linjen Stockholm – Kalmar – Stettin. Nagler, en hjulbåt på omkring 800 ton, kom från Stockholm och hade under hela resan haft osiktbar luft, varvid inga fyrar kunde iakttagas. Dessutom märktes hon kompasserna en olycksdiger missvisning, föranledd därav att däckslasten delvis utgjordes av järn och andra metallvaror.

Tidigt en höstmorgon grundstötte den. Vädret var jämförelsevis gott. Besättningen, som uppgick till 33 man och de ungefär lika många passagerare, lämnade fartyget i båtarna för att söka land. Som ej båtarna kunde rymma alla, stannade kaptenen och några man ur besättningen kvar ombord. Några timmar efter grundstöttningen uppstod en stark nordostlig storm. De ombordvarandes liv svävade i fara. Snart kommo emellertid två båtar från Örö till deras hjälp och lyckades efter ett hårt och farligt arbete att rädda dem. Därefter överlämnades ångaren åt elementens raseri. De väldiga brottsjöarna bröt av den och drogo den ned i djupet. Lasten utgjordes till största delen av järn och stål. Danska och svenska dykerifirmor räddade de närmaste åren efter skeppsbrottet vad som räddas kunde. I lasten fanns bland andra intressanta detaljer ett kyrktak i koppar, inpackat i tunnor. Taket hade förut legat på Klara kyrka i Stockholm. En spekulativ kopparslagare hade emellertid tillhandlat sig det. Som ersättning lade han på ett nytt i det gamlas ställe. Det gamla taket innehöll guld trodde han. Nagler skulle föra det till Tyskland, där det skulle berövas sin värdefulla beståndsdel. Vid skeppsbrottet spridde vågorna de tunnor, i vilka det var förvarat vida omkring på sjöbottnen. Man lyckades ej bärga en enda. Ägaren höll på att bliva vansinnig.

Ännu idag kan man vid lugnt väder se det ena av Naglers skovelhjul på platsen för grundstötningen. Några maskinaxlar ligga bredvid. Hjulaxeln är grov som en timmerstock.

När höststormarna rasa är örö Sanka vit, glänsande vit. Då solen lyser är den praktfull. När skymningen faller på, svepes den i en blå vemodsmättad färgton. Vågorna glänsa ur töcknet som tänder ur ett hotfullt gap. Lömskt döljer natten Örö Sanka. Det dånar från bränningarna.



Sälskydd vid Örö Sanka

Publicerad 2024-05-03 15:00:00 i Segling,

Jo men det är preskriberat nu. Eller snart i alla fall för det var nog runt år 2002 det begav sig och jag angjorde strax nordväst om Lilla Utterklabben.

 

 

Då var jag helt ovetandes om att min närvaro där kunde gett mig dagsböter på runt 15-20k. Helt galet verkar det och jag tror det är dags för en revidering av lagstiftningen på området. Tänk vad intressant det blir att ta sig dit nu. Så är det med förbjuden frukt. Det blir så spännande då.

På 1970-talet bedrevs en hård jakt, som tillsammans med förekommande miljögifter som PCB och DDT var ett stort hot mot sälstammen. Efter bland annat införande av sälskyddsområden och förbud mot PCB och DDT kunde säl- stammen  återhämta sig.  Nu har antalet sälar istället blivit ett stort problem för yrkesfiskarna. Sälarna äter upp fångster, förstör fiskenäten och skrämmer bort all annan fisk. Årligen bedöms gråsälen åstadkomma skador för minst 33 Mkr. 

Naturvårdsverket beviljar därför numera varje år tillstånd att bedriva skyddsjakt och i år omfattar skyddsjakten 600 gråsälar, vilket är den högsta siffran på sju år.

En seglare som passerade ett sälskyddsområde utanför Bråviken för några år sedan råkade ut för kustbevakningens nit. Det blev 20000 kr i böter för att ha passerat en sälkoloni på stort och respektfullt avstånd om än i ett avlyst område. Är ändå det ett lite väl hårt straff? Efter en hård mangling på flera veckor i tingsrätten så lyckade han slippa avgift till brottsofferfonden i alla fall.

 

 

 

 



Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela