omegan.blogg.se

Sälskydd vid Örö Sanka

Publicerad 2024-05-03 15:00:00 i Segling,

Jo men det är preskriberat nu. Eller snart i alla fall för det var nog runt år 2002 det begav sig och jag angjorde strax nordväst om Lilla Utterklabben.

 

 

Då var jag helt ovetandes om att min närvaro där kunde gett mig dagsböter på runt 15-20k. Helt galet verkar det och jag tror det är dags för en revidering av lagstiftningen på området. Tänk vad intressant det blir att ta sig dit nu. Så är det med förbjuden frukt. Det blir så spännande då.

På 1970-talet bedrevs en hård jakt, som tillsammans med förekommande miljögifter som PCB och DDT var ett stort hot mot sälstammen. Efter bland annat införande av sälskyddsområden och förbud mot PCB och DDT kunde säl- stammen  återhämta sig.  Nu har antalet sälar istället blivit ett stort problem för yrkesfiskarna. Sälarna äter upp fångster, förstör fiskenäten och skrämmer bort all annan fisk. Årligen bedöms gråsälen åstadkomma skador för minst 33 Mkr. 

Naturvårdsverket beviljar därför numera varje år tillstånd att bedriva skyddsjakt och i år omfattar skyddsjakten 600 gråsälar, vilket är den högsta siffran på sju år.

En seglare som passerade ett sälskyddsområde utanför Bråviken för några år sedan råkade ut för kustbevakningens nit. Det blev 20000 kr i böter för att ha passerat en sälkoloni på stort och respektfullt avstånd om än i ett avlyst område. Är ändå det ett lite väl hårt straff? Efter en hård mangling på flera veckor i tingsrätten så lyckade han slippa avgift till brottsofferfonden i alla fall.

 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela