omegan.blogg.se

Segling v/s cykling

Publicerad 2023-07-22 07:58:00 i Allmänt,

Vecka 29, den stora seglarveckan är till ända. Sedan gammalt är den vigd för segling. Det brukar alltid vara fint väder men i år måste jag vara lite gnällig. Det var faktiskt lite för blåsigt och kyligt. Vidare är jag för första gången en aning besviken på omegan. Visst den är ökänd för att vara vek, jag vet. Men hittills har det gått finfint att parera det med revning. Egentligen gjorde den det nu med men jag såg dess begränsningar och upptäckte så att säga en ny ofin egenskap. Alltså när det blåser 15 m/s och mer därtill. Antag att vi går för endast bottenrevad stor på kryss i 15m/s. Ja där verkar gränsen gå. Ok jag kanske kan jobba något på uthal mm för att få det lite mer behagligt men kom igen! Ska 15 m/s begränsa den här båten? Är alternativet att dra på motorn i det läget? Lägg till lite sjö som bromsar så blir motorgång inte heller så rolig. 
Jag gav upp seglingen redan på tisdagen och drog iväg på en härlig runda med landsvägscykeln istället.

Cykling och segling(<15 m/s),  vilka härliga former av friluftsliv. Och vad mycket likheter det finns. Med ett redskap förflyttar man sig i naturen. Man kämpar med och mot naturens krafter. Variationerna i väder och vind är lika. Ibland har du motvind och ibland medvind. Kontraster. Man har ett mål som ibland kan behöva en omprövning. Och vilka härliga fartupplevelser sedan. Mellan Virserum och Högsby hade jag en medelfart på 13 knop. Och det lilla äventyret såklart. Här har du möjligheten att själv få bli en motsvarighet till Göran Kropp.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela