omegan.blogg.se

Hund eller katt

Publicerad 2024-03-29 14:00:00 i Allmänt,

Vilket husdjur ska man ta med sig ombord? Råttan är ju alltid med, jag menar skotråttan. En vän till mig hade med sig en råtta på många och långa seglatser blev han varse lite retroaktivt, men det är en annan historia. Jag håller mig till spindlar, framförallt korsspindlar. Det är inte så dumt, jag minns speciellt en som höll mig sällskap till Öland med hydran. Hen var så fin och jobbade i gardinen precis en linjal framför fejjan på mig när det var dags att slagga in samtidigt som p1 malde på. Ja det var tider det och vi kommer alltid vara vänner.
Nu ska vi röna ut lite vilka husdjur som är ok att ha med ombord.Man har sett många båtar med hund. 
En kanin går utmärkt att ha med om den har flytväst vill säga.
Kattbåtar är inte lika vanligt.
En höna kanske inte är så dumt.
 Här har vi med minst ett svin på båten.
Det funkar säkert.
Med en eller som i det här fallet två sälar så blir det inte bra. Så släpp den tanken.
 
Inte heller en häst är bra, se själv;
Det är alldeles för besvärligt att få den ombord som ni ser på bilden. Att sedan baxa in den i ruffen är jobbigt det med. 
 

Lotsen på Städsholmen

Publicerad 2024-03-22 14:00:00 i Kulturhistoria,

Vilket härligt gäng med lotsar!
Nja jo lite suddigt kanske men det är ändå ett foto taget för mer än 100 år sedan om min forskning stämmer. Vt efterfrågar info om när fotot är taget men tror att bilden är från 1930 och killen till vänster är Nils Juhlin. Nils Juhlin föddes 1888 och han började sedan som lots 1907. På bilden ser han ut att vara drygt 20 år vilket innebär att det bör utspela sig på 1910-talet. Jag hade förmånen att träffa honom en del i slutet av 80-talet. Vi hade många fina pratstunder och han var sådär härligt tjurigt gubbrolig. Jag har dock svårt att förstå att han närmade sig 100 år när det begav sig. Lite oklart känns det och jag måste nog kolla upp det där.
Men oavsett vilken utveckling sedan de där grabbarna på bilden lotsade. Tänk om de hade fått kännedom om dagens teknik med gps i telefon osv och vad det hade fört med sig för deras yrke. Nja förresten nu när jag tänker på Nils så hade han nog varit skeptisk och långt ifrån imponerad. Inget att lita på hade han sagt.
Men vilken dramatik det var på den tiden. Eventuellt hade Nils precis börjat sin yrkeskarriär när detta inträffade;
 
 



Zink versus magnesium

Publicerad 2024-03-15 14:00:23 i Segelbåtsfix,

Alltså Volvo Pentas lilla offeranod VPD1-20 till en kostnad av 478kr förbrukas på en sommar. Snacka om förbrukningsmaterial! Den kan inte väga många gram.
Vi har en månadskostnad på hela 40kr. Ska det vara såhär? Var är Sverker Olofsson!? Hallå ska det vara på det här sättet? som han sa , den gode Sverker. Och så har jag en vanlig kort axelanod i zink också men den klarar sig i hela två säsonger och kostar endast 85kr så det är inte så mycket att gapa om.
 
När metaller såsom propellern hamnar i vatten, börjar materialens elektroner att vandra mellan varandra. Enkelt sagt bildas ett mycket svagt batteri, vilket innebär att den oädlaste metallen så småningom kommer att ätas upp. Vid anoden sker alltså oxidationen och det flödar iväg elektroner. Varvid atomer offras för att övergå i jonform. Så att en offeranod är en anod som offras.
 
I spänningsserien ser vi närapå fyra gångers skillnad mellan zink och magnesium i elektronegativitet. Det är inte så konstigt att min vp anod i magnesium förbrukas på en sommar medan zinken lämnas i ograverat skick. Eller kanske inte helt ograverad men ändå. I regionen har vi en big rostskydds- och epoxibehandlad järnköl också i sammanhanget. Jo men det kan nog vara värt 40kr/mån om min järnköl får vara i fred vilket verkar vara fallet. Endast en rostprick eller två blir det per sommar

Galvaniska strömmar kan uppstå ex om en gammal cykel som ligger på botten under båten bidrar till ökad elektronvandring, likaså om båtgrannarna har landström inkopplat till sina båtar.
Beroende på vilket slags vatten som båten vanligtvis befinner sig i, sötvatten, bräcktvatten eller saltvatten, finns det olika rekommendationer. Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink. Jag vet inte riktigt om det där är överkurs för i sådana fall borde det finnas mest alumimiumanoder i båttillbehörsaffärerna där jag bor vilket knappast är fallet. Nja så enkelt är det inte kanske men man blir ju lite nyfiken på hur salterna inverkar i kemin. Det kanske jag får möjlighet att återkomma till. Avslutningsvis en bild på båt som
optimerat sin zinkarsenal men ändå har potential för att klämma dit ytterligare två anoder tror jag.
 
 
 
 
 




Askesladden såsom en tavla

Publicerad 2024-03-08 14:00:00 i Segling,

 Wow vilken seglingsbild! Askesladden är en idealisk välseglande kombibåt för hela familjen. Den fungerar som en lättrodd och kursstabil roddbåt perfekt för fisketurer med gott om plats för hela familjen. Vill du använda den som motorbåt så går det utomordentligt fint och rekommendationerna från 1971 anger 4-7 hk. Den där tunga murklan på bilden vore intressant att byta ut mot en modern 15-20hk i stället. Stuvutrymmet under den stora förtoften är rymligt, praktiskt och låsbart. Jo jag tackar. Och förtoften utgör som ni ser på bilden ett idealiskt soldäck. Askesladden såsom en tavla.




Saltkråkan och selen

Publicerad 2024-03-01 14:00:00 i Allmänt,

Hallå seglarvänner visst är Saltkråkan given!? Vad har ni för mål inför 2024? Mestadels har väl seglaren en återkommande repertoar av rutter. Men några drömmar bör man ha för att piffa upp det en aning. Att utmana sig lite i okänt vatten helt enkelt. Om det sedan inte blir verklighet gör inte så mycket. Skräckscenariot är att drömmarna består helt enkelt.  Bucket list har blivit populärt. Undrar hur många som har en sådan. Och seglarens lista, hur ser den ut? Det där med bucket list osv är väl bra men att vi hela tiden ska anamma det engelskspråkiga när det finns en svensk adekvat vokabulär är besynnerligt och larvigt.  Hög tid nu att planera sommarens seglatser. En riktig nostalgitripp till Saltkråkan kan det bli! 10 år sedan senaste Stockholmstrippen, så bara där har vi en anledning. Norröra heter den på riktigt som man säger.

Tänk om man känner igen den, snickargården som familjen Melkersson hyrde. Handelsboden och bryggan där Melker ramlade i vattnet från kan man få uppleva det också så är det ju värt allt besvär. Vilka somrar de verkar ha haft under inspelningarna. Och vilken seglingsromantik jag ger mig ut på.

Och ångbåtsbryggan. Och handelsboden. Och båthuset. Men båtsman finns väl ändå inte kvar?

Båtsman, som var en sankt bernhardshund, hette egentligen Caesar och enligt ryktet ska han ha snarkat så mycket att filmteamet hade svårt att sova om nätterna. Efter att Caesar blev rikskändis ville den forna ägaren ha tillbaka hunden och det blev en vårdnadstvist på flera veckor i tingsrätten.

Och sist men inte minst hur gick det för selen? Lille Pelle gjorde en riktig bragd när han släppte tillbaka Moses till sitt rätta element, nämligen Havet. Totalt omedveten om sitt kändisskap gled han grasciöst genom vattnet. Nöjd eller förmodligen överlycklig med att slippa umgås med gänget på Saltkråkan. Adoptivmiljön på Saltkråkan var nog inget vidare. Man ser skräcken i selens ögon när Melker o gänget hoppar likt en indiandans omkring honom. Ja vad hade dagens djurrättsorganisationer sagt om det där idag? En orosanmälan till socialförvaltningen förmodligen.



Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela