omegan.blogg.se

Zink versus magnesium

Publicerad 2024-03-15 14:00:23 i Segelbåtsfix,

Alltså Volvo Pentas lilla offeranod VPD1-20 till en kostnad av 478kr förbrukas på en sommar. Snacka om förbrukningsmaterial! Den kan inte väga många gram.
Vi har en månadskostnad på hela 40kr. Ska det vara såhär? Var är Sverker Olofsson!? Hallå ska det vara på det här sättet? som han sa , den gode Sverker. Och så har jag en vanlig kort axelanod i zink också men den klarar sig i hela två säsonger och kostar endast 85kr så det är inte så mycket att gapa om.
 
När metaller såsom propellern hamnar i vatten, börjar materialens elektroner att vandra mellan varandra. Enkelt sagt bildas ett mycket svagt batteri, vilket innebär att den oädlaste metallen så småningom kommer att ätas upp. Vid anoden sker alltså oxidationen och det flödar iväg elektroner. Varvid atomer offras för att övergå i jonform. Så att en offeranod är en anod som offras.
 
I spänningsserien ser vi närapå fyra gångers skillnad mellan zink och magnesium i elektronegativitet. Det är inte så konstigt att min vp anod i magnesium förbrukas på en sommar medan zinken lämnas i ograverat skick. Eller kanske inte helt ograverad men ändå. I regionen har vi en big rostskydds- och epoxibehandlad järnköl också i sammanhanget. Jo men det kan nog vara värt 40kr/mån om min järnköl får vara i fred vilket verkar vara fallet. Endast en rostprick eller två blir det per sommar

Galvaniska strömmar kan uppstå ex om en gammal cykel som ligger på botten under båten bidrar till ökad elektronvandring, likaså om båtgrannarna har landström inkopplat till sina båtar.
Beroende på vilket slags vatten som båten vanligtvis befinner sig i, sötvatten, bräcktvatten eller saltvatten, finns det olika rekommendationer. Sötvatten kräver magnesiumanoder, i bräckt vatten används aluminiumanoder och i saltvatten oftast zink. Jag vet inte riktigt om det där är överkurs för i sådana fall borde det finnas mest alumimiumanoder i båttillbehörsaffärerna där jag bor vilket knappast är fallet. Nja så enkelt är det inte kanske men man blir ju lite nyfiken på hur salterna inverkar i kemin. Det kanske jag får möjlighet att återkomma till. Avslutningsvis en bild på båt som
optimerat sin zinkarsenal men ändå har potential för att klämma dit ytterligare två anoder tror jag.
 
 
 
 
 




Kommentarer

Postat av: Sten Larsson

Publicerad 2024-03-26 07:20:09

485kr fan vad dyrt ?
På Willys har dom höjt smöret med nästan 20kr…

Svar: Vet. Men om man snålar och endast monterar en halva då?
None None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela