omegan.blogg.se

Lotsen på Städsholmen

Publicerad 2024-03-22 14:00:00 i Kulturhistoria,

Vilket härligt gäng med lotsar!
Nja jo lite suddigt kanske men det är ändå ett foto taget för mer än 100 år sedan om min forskning stämmer. Vt efterfrågar info om när fotot är taget men tror att bilden är från 1930 och killen till vänster är Nils Juhlin. Nils Juhlin föddes 1888 och han började sedan som lots 1907. På bilden ser han ut att vara drygt 20 år vilket innebär att det bör utspela sig på 1910-talet. Jag hade förmånen att träffa honom en del i slutet av 80-talet. Vi hade många fina pratstunder och han var sådär härligt tjurigt gubbrolig. Jag har dock svårt att förstå att han närmade sig 100 år när det begav sig. Lite oklart känns det och jag måste nog kolla upp det där.
Men oavsett vilken utveckling sedan de där grabbarna på bilden lotsade. Tänk om de hade fått kännedom om dagens teknik med gps i telefon osv och vad det hade fört med sig för deras yrke. Nja förresten nu när jag tänker på Nils så hade han nog varit skeptisk och långt ifrån imponerad. Inget att lita på hade han sagt.
Men vilken dramatik det var på den tiden. Eventuellt hade Nils precis börjat sin yrkeskarriär när detta inträffade;
 
 



Kommentarer

Postat av: Sten Larsson

Publicerad 2024-03-23 14:04:56

Hur vet du att han hade sagt det ?
Även detta efter dina så kallade efterforskningar ???
Jag tycker inte man ska ta sig rätten att skriva vad andra skulle sagt..gör om gör rätt

Postat av: Sten Larsson

Publicerad 2024-03-23 14:04:58

Hur vet du att han hade sagt det ?
Även detta efter dina så kallade efterforskningar ???
Jag tycker inte man ska ta sig rätten att skriva vad andra skulle sagt..gör om gör rätt

Postat av: Glöm. Jag vet att han hade sagt så

Publicerad 2024-03-23 17:15:44

Glöm det där Sten. Jag vet att han hade sagt så

Postat av: Glöm. Jag vet att han hade sagt så

Publicerad 2024-03-23 17:15:45

Glöm det där Sten. Jag vet att han hade sagt så

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela