Simson och Camilla

Som restaurangbåt har den tjänat ganska länge i Västervik. Ända tills kommunen blev oroliga för att kajen skulle rasa sönder och samman och den blev förpassad till en gudsförgäten plats. Det finns dock en del konspirationsteorier i Västervik som menar att Björn Ulveus har ett finger med i det där spelet, men ta det med en nypa salt för guds skull. Hur som helst så gillade jag ej utveckling under 2000-talet. Utbyggnaden med det flytande restaurangdäcket skymde verkligen det sköna fartyget. Och inte nog med det, Simson blev fixerad mot kaj och gungade inte längre i takt med vågorna. Utvecklingen efter 2015 ska vi inte ens prata om då det blev mer diskotek som absolut inte harmonierade. Här ser vi en bild från slutet av Simsoneran.

Simson Loungebar, hahaha, jo ta tackar. Nej det där harmonierar knappast med den fina gamla Simsonbåten.
Glansdagarna var nog innan man byggde på med det stora flytande restaurangdäcket. Vi pratar slutet av 1900-talet. Oj va fint det var då?

Ölen serverades i kupor och båten gungade lite försiktigt i takt med sjögången på gamlebyviken. En kväll i maj, närmare bestämt den 20;e maj 1995 träffade jag min Camilla. Jag blev kär. Så det vill jag tacka den fina gamla krogbåten Simson för. Och tänka sig att jag fortfarande 28 år senare har jag min Camilla som jag fortfarande är väldigt kär i. Tack vare krogbåten Simson! Återigen stort tack ännu en gång Simson för allt! Och hoppas att du fortsätter i fin gammal kroganda i rätt miljö för då kommer Camilla och jag på finmiddag 20/5 2025. Oj oj vilka siffror det råkade bli på vårt 30 års jubileum. Nä dra på trissor. 20 25 och 20/5. Det där är för bra för att vara sant. Måste bara ta tillfället i akt. När du läser det här Camilla. Vill du förlova dig med mig? Tänker ända att då har vi varit tillsammans i 30 år och risken att göra något förhastat är ganska liten. Så efter noga övervägande känner jag nu att tillfället är rätt. Ska vi förlova oss den 20/5-25?
Under 70- och 80-talet var båten i många olika ägarkonstellationer. Under 2:a världskriget var fartyget kamouflagemålat. Och den användes då för att transportera värnpliktiga och civil personal till befästningarna i skärgården.
På 30-talet döptes den till Bo Simson och trafikerade vintertid Dalarö-Ornö-Utö. Här ser vi en bild från den tiden.

1914 var året då det begav sig och den fick för 1:a gången flyta på Östersjön. Namnet på fartyget var m/s Avance och upprinnelsen till det namnet kommer från motorn. Fartyget byggdes för att prova ut den första Avancemotorn som var en brännoljedriven tändkulemotor. Båten trafikerade då Augustendal i Nacka och Slussen. Här nedan avslutar vi det här inlägget med en bild från den tiden.
