omegan.blogg.se

Hydran vid Lilla Utterklabben

Publicerad 2024-02-09 14:00:00 i Segling,

Härligt långt ute bland skären var jag med  Hydran runt 2002. Nämen dra på trissor parkerade jag i ett sälskyddsområde!? Det där blir svårt att släppa och jag får be om lov att få återkomma i ämnet. Även om det snart är preskriberat som tur är.
Århundradets dimma mötte mig den påföljande dagen. Jag skulle hem och dimman släppte inte förrens mötet med Freden i Spårösund. Meddelst  en garmin12+sjökort och min Yamaha 4 hk på tomgång tog den resan en halv dag i anspråk. Men det är fint därute vid Lilla Utterklabben. Intressanta rev, skär och grund norröver. Logen, knallarna och sist men inte minst smällen. Upprinnelsen till det sistnämnda namnet skulle jag hemskt gärna ta del av. Undrar hur och när det small till på stenarna där. Återkommer säkerligen i ärendet.
Hydrorna blir alltmer sällsynta. Hoppas att det finns några entusiaster som bevarar denna kulturskatt. Nedan ett foto från en som fattar värdet av en Hydra;
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela