omegan.blogg.se

Några tidiga vårtecken is coming up - gruset, tranan och fidran

Publicerad 2024-01-26 15:00:00 i Naturgeografi,

Snart ser vi gruset på marken!
Inte ljuset min bäste vän, utan gruset! Snart ser vi gruset! Är inte det ett vårtecken så säg. Grus på asfalt.
Men ljuset ska visst också vara på ingång har jag hört. Dryga 4 min mer ljus per dag i nuläget. Vi har både gruset och ljuset inkommande framöver.
Och inte nog med det, Tranan börjar ladda för hemfärd. Nja inte riktigt ännu kanske men vadå, något att se fram emot är det. Att tranan laddar upp mentalt för den långa färden hemåt menar jag. För visst är Norden tranans hem? Eller vad tycker tranan egentligen. Kanske känner den att viloperioden i Afrika är höjdpunkten. Nja det är inte troligt. Jag drar till med en rolig historia om tranan från det glada 80-talet för att komma till ett avslut.

Vad är det för skillnad på en trana?
Svar: Den kan varken flyga.
Det där är ganska roligt faktiskt.
 Jag noterar ytterligare en fastfrusen fidra. Det där sticker ut statistiskt en hel del. Ett stickprov med ett stratifierat urval ger för handen att av de fastfrusna segelbåtarna i staden utgör 20% av fidra. Det är en cool båttyp som verkar ha coola ägare. Än så länge flyter fidran, med stöd av isen. Vindrodret är i beredskap också. Sammanfattningsvis några tidiga vårtecken som är på ingång är gruset, tranans mentala uppladdning och en sjunkande fidra.
 
107 dagar till sjösättning!











Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela